zuid-west-engeland.reismee.nl

Abbotsbury Swannery

Een bijzonder leuk bezoek vond ik dit. Een zwanenhouderij. Daar had ik nog nooit van gehoord. De zwanen die hier zijn, zitten hier uit vrije wil. Ze worden niet gekortwiekt dus ze kunnen (mits ze hun vliegpennen niet tijdelijk kwijt zijn door de rui) overal naar toe waar ze willen.

Dit is een van de grootste zwanenhouderijen van Engeland. Voorheen waren er veel maar inmiddels is hun aantal gedaald naar nog een stuk of drie/vier. De zwanen komen aan in de lagune die net achter de zeedijk ligt maar wel een verbinding heeft met zee. Ze hebben zich hier met zoveel verzameld omdat ze hier gevoerd worden en ze hebben hier hun nestgrond. Veel zwanen zijn hier geboren en alles wat er geboren wordt, wordt automatisch eigendom van de zwanenhouderij.

Alle zwanen zijn geringd. Degene die hier niet geboren zijn krijgen een oranje ring degene die in de zwanenhouderij geboren zijn krijgen een gele ring. Daarmee kan de houderij altijd aantonen welke de wilde zwanen waren en welke de eigen nestzwanen waren. Een keer per jaar worden ze allemaal gevangen (met enorm veel mensen die ze opdrijven met boten en netten in de lagune) en dan worden ze medisch gecheckt, krijgen evt. medische verzorging en de jongen en andere ongeringde zwanen worden dan geringd.

Je vraagt je misschien af waarom zou je zwanen willen houden ? Vroeger was daar meer reden toe dan nu. Zwanenveren werden veel gebruikt als schrijfveren met inkt. Een zwaan ruit in de zomermaanden en verliest al zijn vliegpennen en kan dan zo'n zes weken niet vliegen. Die vliegpennen zijn uitermate geschikt als schrijfveer. Deze rui valt samen met de tijd dat ze jongen hebben en die kunnen ook niet vliegen, dus dat komt wel goed uit. In die maanden zoeken de zwanen een rustige lagune op waar voldoende voedsel en nestgelegenheid is en waar ze enigszins beschermd zijn tegen roofdieren als de vos.

De lagune biedt zo'n mogelijkheid en doordat ze gevoerd worden blijven ze hier graag en komen elk jaar terug als ze gaan trekken in de winter. Sommigen overwinteren er zelfs ! De witte zwanen zijn Engelse zwanen en zijn inheems. De zwarte zwanen zijn exotisch en komen oorspronkelijk uit Australië. Men is niet blij met die zwarte zwanen maar afmaken mag niet. Je moet echter voorkomen dat ze fokken en als ze jongen hebben dan moet je ze verzorgen en evt. elders onderbrengen zodat ze niet in het wild doorfokken. De Engelsen zijn bang dat de zwarte zwanen anders zich teveel uitbreiden. Heb je ze op je land, dan ben je automatisch verplicht te zorgen voor ze en er op toe te zien dat ze zich zo min mogelijk voortplanten.

De witte donsveren en andere veren worden gebruikt in de mode en donsindustrie. Ook worden met de veren kunstwerken gemaakt en zijn er nog afnemers die veren gebruiken in hun logo's of andere herkenningstekens.

Je mocht de zwanen voeren want er gaat nogal wat voer doorheen. Eerst mochten alle kinderen voeren en daarna nog evt. volwassenen die dat leuk vonden. Dat lieten we ons geen twee keer zeggen natuurlijk !

We zagen er ook andere watervogels zoals ganzen en meerkoeten. (Waterkieken in het Vlaams, leerde ik onlangs). Nooit geweten dat meerkoeten zulke raar gekleurde voeten hadden !