zuid-west-engeland.reismee.nl

Op naar Weymouth

We hadden van de week op de BBC al gezien dat de Olympische vlam in Weymouth was aangekomen over zee. Daarna werd deze lopend naar London overgebracht. We gaan vandaag door naar onze laatste bestemming in Zuid Engeland en dat is het stadje Weymouth. Het is weer ruim 250 km rijden maar dat geeft niet, we hebben er de hele dag voor en we doen rustig aan.

Het stadje ligt wat meer in naar het binnenland op een soort van schiereiland. Er onder is een Portland Isle verbonden met een soort van lange dijk. De reis verloopt vlot maar wederom met zware bewolking en wat miezer buien. Als we de zuidkust van Engeland naderen krijgen we te maken met mist in de dalen. Soms zie je nog geen 50 meter ver meer. Wel raar als je in heuvelachtige landschap rijdt en je weet echt niet meer waar je heen rijdt omdat alles wit om je heen is.

We rijden langs een stuk Jurassic Coast maar we zien er niets van. Als we aankomen in Weymouth zien we dat het er helemaal klaar voor is, voor de Olympische spelen. Hier in de baai zullen de zeilwedstrijden ondermeer gehouden worden. Weymouth ziet er opgeruimd en superschoon uit. Overal staan borden dat het vanaf 27 juli beperkt parkeren zal zijn en liggen er omleidingen klaar. De stad is versierd met vlaggen en kleurige banieren van de Olympische spelen. De plaatselijke bevolking heeft er duidelijk zin in.

Had ik je al verteld dat de Engelsen ontzettend aardige mensen zijn ? Echt.. opvallend vriendelijk en beleefd. Hartelijk en gastvrij zelfs. Bij de kassa's in winkels zeggen ze zelfs bij het teruggeven van wisselgeld : here you go my love of my darling. En tegen jongetjes hebben ze het over 'mate'. Ik dacht eerst dat het een uitzondering was maar iedereen hier in Zuid Engeland is erg vriendelijk, gastvrij en praat tegen je alsof je een lang verloren gewaand familielid bent. Echt supervriendelijke mensen, die je graag te woord staan, je ook helpen als ze er niets mee verdienen en het heerlijk vinden dat je bij hen vakantie komt houden.

Echt toppie ! Hier het uitzicht vanaf onze caravan. We zaten op de Haven camping Little Seaview. We keken op een lagune die net achter de dijk van de werkelijke zee lag. De lagune vulde zich met het getij met zeewater.