zuid-west-engeland.reismee.nl

Levant mines Trewellard

Na St. Michaels Mount bezocht te hebben zijn we doorgereden naar het andere puntje van Engelands zuidwest kust. In een klein dorpje boven op steile kliffen ligt een oud mijncomplex.

De mijnen zijn al lang niet meer in gebruik en worden nu met behulp van de Trust gelden en inkomsten gerenoveerd door liefhebbers en oud medewerkers die nu met pensioen zijn. Ze zijn alles opnieuw aan het opbouwen vanwege het nationaal erfgoed wat dit gebied heeft aan mijnbouw.

Onlangs is de stoommachine die voorheen ook de mijn droog pompte en de liftjes liet werken weer geïnstalleerd en helemaal gereviseerd. Ze hebben weer een stoommachine te pakken kunnen krijgen die in de oorspronkelijke machinekamer paste en het hele pomp en lift systeem aan kon drijven.

Deze Levant Mine is erg bijzonder omdat ze er meerdere grondstoffen uit de diepe mijnschachten haalden. Maar het aller uitzonderlijkste was dat de mijnschachten onder de zee liepen ! Ze pleegden dus mijnbouw onder de zeebodem door. Dat is wel heel riskant lijkt mij als je met dynamiet tunnels onder de zee door maakt. De grote stoommachine moest altijd werken om het lekwater weg te pompen.

In de videoruimte is te zien hoe ze de mijn opnieuw ontdekt hebben, geïnspecteerd hebben met een aantal mensen en een aantal schachten zijn zichtbaar. Je ziet enorme gaten, eiken balken die hier en daar weggerot zijn. Het ziet er zo maar creepy uit. Ik zou er niet graag rondlopen.

Er is een liftje naar beneden maar helaas waren we net te laat om een afdaling ermee te maken. Het was een soort van houten kistje waar een persoon in kan staan. Dat werd door de stoommachine aangedreven en kon diverse niveaus van mijnschachten bereiken. We hebben het wel in werking gezien op een marquette.

Beneden aan de kliffen waren de mijnuitgangen te zien. De rotsen kleuren roodbruin van al het ijzererts en andere metalen zoals koper wat er werd gewonnen. Tevens is verderop op het terrein een tinbewerkingsgedeelte. Hier werd tin gemaakt/gesmolten voor ondermeer het maken van zwaarden en andere gebruiksvoorwerpen (knopen, gespen).

Het terrein ligt prachtig aan zee met steile kliffen, rotsen en klotsende golven die op die rotsen breken. Het is heerlijk om er rond te lopen. De wind door je haren, de zon in je gezicht en de verschillende mijnruines te onderzoeken. Ik schat in dat over een tiental jaren hier de mijn weer in volle glorie te bewonderen is.