zuid-west-engeland.reismee.nl

Cheddar Gorge

Vandaag gaan we er een dag op uit voordat we morgen alweer doorreizen naar onze volgende bestemming in Zuid West Engeland. Het weer is gelukkig een stukje beter geworden. Zonnig met wat wolkjes, wel wat frisjes maar verder ziet het er goed uit vandaag.

Na het regenweer van gisteren is er in deze regio het meest gevallen. (Hebben wij weer). In Exeter hier niet zo ver vandaan hebben ze overstromingen (flooding) en zijn er stukken weg ingezakt en stukken land weggespoeld. Het is echt erg hier er aan toe. Het weer van gisteren laat letterlijk zijn sporen na. We besluiten dan ook niet om de wandeltocht door de Gorge te maken want het zal er drassig, nat en misschien zelfs wel gevaarlijk zijn. We nemen de bustour en laten ons alles uitleggen en aanwijzen waarna we te voet door het dorp terug lopen.

Cheddar is bekend van de Cheddar kaas. Deze smaakt een beetje zoals onze Hollandse kaas en ziet er net zo geel uit. Ik vind de Cheddar kaas wat flauw van smaak en geef daarom toch de voorkeur naar onze eigen kaas. De Cheddar Gorge is de plaats waar de Cheddar kaas gemaakt wordt maar toch is het dorp 'beroemder' door de Gorge dan de kaas, hier in Engeland.

De Gorge is een kloof met steile rotspartijen en een slingerende weg er doorheen waar je met de auto door kan rijden. Het is een kleine gorge en niet te vergelijken met de Franse Georges of Oostenrijkse Klammen die veel groter zijn en waar vaak een rivier doorheen dendert. Deze gorge is een droge kloof zonder water. De rotspartijen zijn mooi en er zijn grotten in te vinden. Helaas was de grote grot dicht door het vele regenwater wat gisteren was gevallen. De kleine grot voor de kids met het Magic Crystal was wel open en die hebben we dan maar bekeken. Was wel spannend met live acts.We schrokken ons rot op enig moment hahaha, verder was het wel wat kinderachtig maar leuk gemaakt.

We hebben de hele dag ons verder prima vermaakt met wandelen door het dorpje, het bekijken van het prehistorisch museum, de grot en het rijden door het prachtige zonnige Engelse landschap.

Opvallend is wel dat ze hier constant hoge wegkanten hebben (door heggen en hoog onkruid), hierdoor zie je niet zoveel van het achterliggend landschap. Dat is wel typisch Engels. Het lijkt hier veel op de Belgische Ardennen en de Duitse Eifel qua landschappen. Veel akkerbouw, bos, dorpjes en heuvels.