zuid-west-engeland.reismee.nl

Vertrek van Hoek van Holland naar Harwich

We gaan naar Engeland deze keer. Het stond al lang op mijn wensenlijstje, in het bijzonder vanwege Stonehenge dat ik zo graag eens in het echt wilde zien. Wat ons tegenhield tot nog toe waren het weer en het links rijden.

Het regent heel vaak in Engeland (zo'n 200 dagen per jaar kennen regenbuien). Ook in onze vakantie ontkwamen we niet aan een aantal fikse buien. Het was zelfs op een paar dagen erg slecht weer met 'flooding' en 'landslides' in het deel waar we zaten. Ondanks dat hebben we ook hele mooie dagen gehad of regende het 's nachts en 's ochtends maar was het 's middags en 's avonds droog en vaak zonnig.

Het links rijden was een tweede hindernis die ons lang heeft tegengehouden. Toch is dat enorm meegevallen. Na een dag of drie rijden weet je al niet beter meer en zijn bochten en rotondes een gewoonte geworden. Het is in het begin echt even afkijken en goed opletten waar je naar toe draait en kijkt ! Daarna gaat het vanzelf.

We hadden een reis geboekt van 17 dagen via Pharos reizen van de ANWB en dat is ons prima bevallen. Alles was goed geregeld en het waren prima campings, mooie schone caravans en de Stena line waar we mee vaarden zijn fijne schepen. Ze zijn luxe en het varen is een belevenis op zich. De hutten zijn ruim en met eigen douche/wc met handdoeken en zeep. De schepen zijn voorzien van bars, restaurants, cinema, wifi netwerk, internet pc's, cinema, wisselkantoor en shop.

Wij hadden de nachtboten en dat is een aanrader. Je kan op je reisdag rustig aan doen en hoeft pas aan het begin van de avond er te zijn voor het inchecken. Hier heb je ruim twee uur tijd voor. Het slapen op de boot was relaxed maar ging niet makkelijk. Het deinen, de geluiden, het soms trillen van de boot maakt toch dat je niet echt lekker slaapt. Je moet er ook vroeg uit want rond 7 a 8 uur kom je aan en het verlaten van het schip gaat vlot.

Je hebt dan wel weer de hele dag om rustig naar je bestemming te reizen.