zuid-west-engeland.reismee.nl

Weymouth, Lulworth Cove and Durdle Door

Vandaag de laatste dag in Weymouth alweer. Wat gaat het toch snel. Er is hier ook zoveel te zien en te beleven. Ik had nog best langer willen blijven.

We gaan vandaag rijden. De auto heeft af en toe nog kuren maar houdt zich goed en ik wil zo graag nog meer zien van de prachtige stranden. De dag begint echter weer mistig en winderig.

We rijden eerst naar Weymouth waar we een bezoek brengen aan het Egyptisch museum. Maaike wilde dat heel graag zien. Het museum is vrij klein maar heeft wel een mooie collectie van echte en nagemaakte mummies. Ze hebben de grafkamer van Toetanchamon nagebouwd en ze laten veel materialen zien m.b.t. de opgravingen, de religie van de farao's (het verhaal van Isis en Osiris) en heel veel over Toetanchamon maar ook over Nefertete en Amonhoteb. Engeland heeft met Howard Carter natuurlijk een link met Egypte.

We kopen wat souvenirs (beeldjes) omdat ik er thuis al een aantal heb en ze hier beeldjes hebben die daar goed bij passen voor op de schouw thuis waar we een Egypte hoekje hebben.

Het is prachtig weer in Weymouth vandaag. We besluiten naar Lulworth Cove te rijden. Dat moet erg mooi zijn. Een klein half uur hier vandaan. Dat was geen verkeerde beslissing. Lulworth Cove is schitterend en er is hier veel te zien en te wandelen. De kinderen gaan pootje baden en ik bewonder de mooie krijtrotsen in de baai. We bekijken het plaatselijk museum/toeristencentrum en eten een hapje.

Daarna rijden we een stuk terug omhoog omdat ik had gezien dat er een prachtige uitgesleten zeepoort moest zijn, Durdle Door genaamd. Nou was het van Lulworth Cove drie kwartier berg op en berg af lopen en dat zag ik met dit hete weer van vandaag echt niet zitten. Gelukkig vertelde de jongeman van het toeristencentrum dat je ook via de Camping bovenaan door kon rijden naar de parkeerplaats die er achter lag. Dat je daar gewoon doorheen mocht omdat de parkeerplaats publiek was en men je toegang moest geven.

Zo gezegd zo gedaan en inderdaad, toen was het nog een kwartiertje naar beneden (steile afdaling !) en daar zag ik een van de mooiste baaien van de afgelopen 10 jaar. Schitterend gewoon !

De kinderen natuurlijk gelijk zwemmen met dit mooie weer ook al is het zeewater behoorlijk koud en warmt ook niet zo op. De mensen zwemmen hier vaak in surfpakken om onderkoeling te voorkomen. De kids bleven in ondieper water wat warmer was en waren lekker aan het spelen en onderzoeken met hun duikbrillen.

De baai en de krijtrotsen waren adembenemend.

Later op de avond hebben de kinderen nog even flink kunnen vliegeren op de camping. De harde wind was weg en het aangename zeebriesje maakte het ideaal vliegerweer. We hadden de vliegers al eerder gekocht maar toen waaide het te hard. Nu konden ze er even flink van genieten.