zuid-west-engeland.reismee.nl

Abbotsbury Subtropical Gardens

De toegangskaarten van de Swannery geven tevens toegang (in een packagedeal) tot de Subtropical Gardens in Abbotsbury. Dus die hebben we natuurlijk ook gelijk bezocht.

Bijzonder mooie tuinen waar je verschillende subtropische planten vindt omdat je hier in een warme klimaatstroom zit aan de zuidkust. Enorme boomvarens en palmen zijn hier te zien alsmede diverse subtropische planten. Toch kom je ook hier enorm veel planten tegen die je in de Nederlandse tuinen ook terug vindt.

Een steile klim omhoog via een bosrijke zeewal brengt je bovenop een natuurlijk gevormde wal van waaruit je uitzicht hebt over zee en de Jurassic Coast. Wel bijzonder en mooi als het zicht goed is. Het is hier wel vaak heiig vanwege de warme lucht/zee stroom.

We hebben weer allerlei thematuindelen gezien. Een Japans tuingedeelte, een beeldentuin, een typische Engelse cottage tuin, rijen met hortensia's, vijvergedeelten en dichtbegroeide muren en subtropisch aandoende tuindelen. Veel bomen, planten, heesters op een flink gebied waar je uren doorheen kan dwalen.

Helaas waren een paar tuindelen afgezet omdat de paden onbegaanbaar waren geworden door de vele regen van de afgelopen dagen. In sommige palen had het regenwater rijkelijk naar beneden gestroomd en er diepe geulen achtergelaten. Sommige paden waren nog erg drassig en slikkig.

Het was er rustig, stil en mooi. We hebben hier gelijk maar wat gegeten voordat we weer terug naar de camping gingen.